Videa

Je možné, aby při poklesu ceny rýže došlo k poklesu jejího poptávaného množství? V tomto videu uvidíte, že ano. Dozvíte se, za jakých podmínek tento paradox může nastat.

  • indiferenční křivky, poptávka, Giffenův paradox, substituční a důchodový efekt

Je z hlediska alokační efektivnosti lepší dávat si dary nebo peníze? V tomto videu se dozvíte, jak nalézt odpověď pomocí indiferenční analýzy.

  • rozpočtové omezení, indiferenční analýza, ztráta mrtvé váhy, optimum spotřebitele, alokační efektivnost

Proč mají staré domy v Anglii zazděná okna? Ve videu naleznete odpověď. Také se dozvíte, jak měřit změnu blahobytu pomocí změn přebytku spotřebitele.

  • přebytek spotřebitele, ztráta mrtvé váhy, rozpočtové omezení, elasticita, poptávka, daň

Může se zdát, že ze subvencí pro výrobce biopaliv nejvíce těží výrobci biopaliv. Je tomu ale skutečně tak? V tomto videu se dozvíte odpověď. Zároveň je ukázán vztah mezi elasticitou poptávky a příjmy firmem.

  • poptávka a nabídka, příjmy a cenová elasticita, subvence, přebytek spotřebitele, přebytek výrobce

Proč máme ORL specialisty a nikoliv specialisty na nosy nebo dokonce na jednotlivé nosní dírky? V tomto videu naleznete odpověď.

  • dělba práce, specializace, koordinace

Fúze firem zvyšují tržní sílu firem, což může vést k vyšším cenám a ztrátě společenského blahobytu. Může někdy fúze společenský blahobyt zvyšovat? V tomto videu se dozvíte, že ano.

  • úspory z rozsahu, monopol, přebytek spotřebitele, přebytek výrobce, ztráta mrtvé váhy

Ne všechny rozdíly v cenách podobných statků musí být důsledkem cenové diskriminace. Někdy mohou být dány rozdíly v nákladech, které nemusí být na první pohled zřejmé. V tomto videu se dozvíte možné důvody, proč jsou večeře v restauracích zpravidla dražší než obědy.

  • náklady, cenová diskriminace

Garance nejnižší ceny může paradoxně vést k monopolním cenám. Video zahrnuje analýzu Bertrandova duopolu vyrábějícího homogenní produkt.

  • Bertrandův model, teorie her

Proč některé zábavní parky účtují pouze vstupní poplatky a nikoliv poplatky za jednotlivé atrakce? Proč jiné zábavní parky účtují poplatky i za využívání atrakcí? V tomto videu se dozvíte odpovědi.

  • cenová diskriminace, dvousložková cena, přebytek spotřebitele

Proč někdy firmy dávají své produkty zdarma? Jedním z důvodů může být, že produkty jsou vzájemně komplementy. Video zahrnuje analýzu monopolu vyrábějícího dva komplementární produkty a Cournotova duopolu v případě komplementů.

  • komplementy, stanovení cen více statků, Cournotův model

Jak ovlivňuje možnost oportunistického chování vertikální integraci firem? Toto video ukazuje, jak nalézt odpověď pomocí sekvenční hry.

  • teorie her, vertikální integrace, neúplné kontrakty, teorie firmy

Proč se v týmech objevují „černí pasažéři“? Jak „černé pasažérství“ omezit? Odpovědi naleznete v tomto videu.

  • problém černého pasažéra, produkční funkce

Jak omezit páchání trestné činnosti? Je lepší lépe vymáhat zákony nebo zvýšit tresty? Odpovědi naleznete v tomto videu.

  • rozhodování za rizika